معرفی و بررسی

تفاوت کابل UTP و SFTP در چیست؟

با گسترش ارتباطات و نیاز به انتقال داده‌ها در دنیای امروز نیاز به استفاده از تجهیزات شبکه به شدت افزایش پیدا کرده. از طرفی، وجود تجهیزات پسیو شبکه از جمله کابل‌ها، انتقال اطلاعات رو سرعت می‌بخشه. کابل شبکه یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه است. کابل‌های شبکه مجموعه‌ سیم‌هایی از جنس‌های مختلف هستن که می‌تونن اطلاعات و داده‌ها رو از دستگاهی به دستگاه دیگه منتقل کنن و برای اتصال و انتقال اطلاعات در بسیاری از دستگاه‌هایی که ما در طول روز باهاشون سرکار داریم مثل کامپیوتر، روتر، سوئیچ و… مورد استفاده قرار بگیرن. در این مطلب ما به معرفی دوتا از پرکابردترین کابل‌های شبکه در بازار ایران؛ یعنی کابل‌های شیلد دار و بدون شیلد می‌پردازیم و تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP رو بیان می‌کنیم.

انواع کابل شبکه

به دلیل اینکه کابل‌های شبکه تنوع و کاربردهای متنوعی دارن برای تمایز بهتر اون‌ها دسته‌بندی‌هایی انجام شده. اولین و مهم‌ترین فاکتور برای دسته‌بندی، سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند هستش. این دسته بندی‌ها از دسته بندی 1 یا در زبان انگلیسی Category 1 یا Cat1 تا دسته بندی 8 هستن. هر چی عدد بالاتر باشه سرعت انتقال و پهنای باند بیشتره و نوع اون جدیدتره. ما گفتیم که کابل شبکه مجموعه‌ای از سیم‌هاست که این سیم‌ها دو به دو به هم تابیده میشن و 4 تا رو تشکیل میدن. این زوج‌ها در کنار هم قرار می‎گیرن و روکشی روی اون‌ها کشیده میشه که به اون‌ها کابل‌های  Twisted Pairمیگن. این کابل‌ها رایج‌ترین و پرکاربردترین کابل‌های موجود در بازار هستن.

در دسته‌بندی دیگه‌ای، انواع کابل‌ شبکه بر اساس نوع روکشی که به دور هر زوج یا همگی زوج‌ها پیچیده شده نام‌گذاری میشن. این روکش‌ها به دو صورت شیلد (Shield تارهایی بسیار نازکی که به هم بافته شدن) و فویل (Foil ورقه‌ای بسیار نازک) هستن و باعث جلوگیری از نفوذ تداخل‌های الکترومغناطیسی و نویز به درون شبکه میشن. بر این اساس، این کابل‌ها به این صورت شناخته میشن : کابل SFTP، UTP، FTP، FFTP، STP و غیره.

توجه داشته باشید که نوع نویزپذیری کابل‌ها با پچ پنل، سوکت و کیستون باید در یک شبکه همسان باشه. اگر در شبکه‌ای که تمام تجهیزات اون از نوع SFTP باشه شما از کابل UTP استفاده کنید، نویز به سیستمتون وارد میشه و عملکرد شبکه دچار اختلال میشه.

کابل UTP

شاید سوال بشه که کابل UTP چیست؟ باید بهتون بگیم که کابل Unshielded Twisted Pair یا کابلUTP به کابلی گفته میشه که در ساختار اون هیچ شیلد و فویلی به کار نرفته. این کابل قابلیت حذف نویز نداره و در بین کابل‌ها ارزون‌ترین کابل‌ محسوب میشه. از این محصول در شبکه‌هایی استفاده می‌کنن که نویز کمی دارن یا اصلا نویز و تداخلی ندارن.

کابل UTP

انواع کابل شبکه UTP

شرکت‌های مختلفی مثل لگراند، نگزنس و بلدن این نوع کابل رو با استانداردهای مختلفی تولید و عرضه می‌کنن. بیشتر ساختمان‌ها با استفاده از این کابل، کابل‌کشی شدن و به همین دلیل بسیاری از استاندارهای انتقال با این کابل‌ها سازگار شدن. دسته‌بندی کابل UTP با استفاده از Catها به شکل زیره:

  • Cat3: پهنای باند برای این کابل 16 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعات اون برابر با 16 مگابیت بر ثانیه است. از این نوع در شبکه‌های تلفنی استفاده میشه.
  • Cat5: توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 100 مگابیت در ثانیه با پهنای باند 100 مگاهرتز رو داره.
  • Cat5e: سرعت این کابل شبکه حداکثر ۱ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر پهنای باند در کابل اون برابر با ۱۰۰ مگاهرتزه.
  • Cat6: یکی از پرکاربردترین نوع کابل‌ها در ایران کابل شبکه Cat6 هست. این استاندارد نشون میده که این کابل توانایی انتقال اطلاعات رو با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز داره.
  • Cat6a: سرعت انتقال اطلاعات همانند کابل Cat6 UTP هست، فقط پهنای باند این نوع کابل 500 مگاهرتزه.
  • Cat7: این کابل شبکه در دیتاسنترها و برای برقراری ارتباطات بین سرورها، سوییچ ها و دستگاه های دیگه استفاده میشه. سرعت انتقال اطلاعات 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر پهنای باند اون 600 مگاهرتزه.

کابل STP

اگر دوست دارین بدونین کابل STP چیست باید اول باید بگیم که این حروف مخفف Shielded Twisted Pair هست که یعنی دور هر زوج یک شیلد پیچیده شده. به همین دلیل کابلSTP برای انتقال اطلاعات و داده در فواصل طولانی یا در مکان‌هایی با نویز و تداخل‌های الکترومغناطیسی زیاد مناسبه. در عکس زیر می‎تونید تفاوت کابل UTP و STP رو از نظر ظاهری ببینید. این کابل هم در شرکت‌های مختلفی مثل لگراند و نگزنس با استانداردهای مختلفی تولید میشه.

کابل STP

کابل SFTP

کابل‌های SFTP نمونه‌ای از محصولاتی هستن که یک شیلد و یک فویل دور تا دور کل زوج‌ها پیچیده شده. از این کابل‌ها در شبکه‌هایی استفاده میشه که اطراف اون نویز و اختلالات زیادی وجود داره. شرکت‌هایی مثل لگراند، نگزنس، بلدن و… در بین انواع مختلف کابل خود این نمونه رو هم تولید می‌کنن. یکی از پرکاربردترین نمونه‌های این کابل Lan، کابل شبکه Cat6 است.

کابل‌های FFTP، FTP و S/FTP

در این نوع از کابل‌ها روکش‌ها به روش‌های متفاوتی دور زوج سیم‌ها پیچیده میشن. محل و نوع (شیلد یا فویل) هر لایه، کابلی جدید ایجاد می‌کنه که ویژگی متفاوتی با نوع دیگه داره. با هم این نمونه‌ها رو بررسی می‌کنیم.

  • کابل شبکه FTP یا F/UTP: به نوعی از کابل‌ها که به دور همه‌ زوج‌ها یک فویل پیچیده شده باشه کابل FTP میگن.
  • کابل FFTP یا F/FTP: در این نمونه به دور همه‌ زوج‌ها به‌صورت کلی و همچنین به دور هرکدوم از زوج سیم‌ها یک فویل پیچیده شده. این نوع کابل در برابر نویز و تداخل‌ها مقاومت خیلی خوبی داره.
  • S/FTP: در این کابل به دور همه‌ زوج‌ها یک شیلد و به دور هر زوج سیم به تنهایی که فویل پیچیده شده.

باید اضافه کنیم که کابل‌هایی به‌صورت U/FTP هم تولید میشه که در ساختارشون دور هر زوج سیم فویل پیچیده شده.

مقایسه کابل UTP و SFTP

تنها تفاوت کابل‌ها از نظر مقاومت در برابر نویز و اختلالات، داشتن و نداشتن شیلد و فویل در ساختار اون‌هاست. در کابل UTP زوج سیم‌ها لایه‌ محافظ ندارن، در صورتی که در کابل SFTP تمامی زوج سیم ها به‌وسیله‌ یک لایه فویل و یک لایه شیلد محافظت شدن. همین مسئله، اصلی‌ترین تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP رو رقم میزنه. کابل های SFTP توانایی این رو دارن که از ورود تداخل‌ها و نویزها به داخل شبکه جلوگیری کنن، اما کابل‌های UTP این قابلیت رو ندارن. تنها چیزی که شما باید موقع خرید تجهیزات شبکه به اون دقت کنین اینه که تجهیزات شما از نظر استاندارد، نوع مقاومت در برابر نویز، سایز و حتی رنگ با هم هماهنگی داشته باشن.

مقایسه کابل UTP و SFTP

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم به بررسی و تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP بپردازیم. می‌تونیم بگیم که این دو نوع از پرکاربردترین نمونه‌های کابل شبکه به شمار میرن. نکته‌ای که گفتن اون در راهنمای خرید کابل شبکه، خالی از لطف نیست اینه که استفاده از هرکدوم از این کابل‌ها کاملا بستگی به شبکه و سیستم شما داره و اینکه آیا در اون محیط نویز و اختلالی وجود داره یا نه.

سوالات متداول

کابل UTP چیست؟

کابلی که هیچ شیلد و فویلی در ساختار اون به کار نرفته باشه.

کابل STP چیست؟

کابلی که به دور هر کدوم از زوج‌ سیم‌ها یک شیلد تابیده باشه.

کابل شبکه SFTP چیست؟

به کابل‌هایی که یک شیلد و فویل دور همه‌ زوج‌ها قراره گرفته باشه کابل‌های SFTP میگن.

تفاوت کابل SFTP و UTP در چیست؟

در کابل UTP زوج سیم‌ها لایه‌ محافظ ندارن. اما کابل SFTP زوج سیم‌ها توسط یک لایه فویل و یک لایه شیلد محافظت میشن و با این ویژگی قابلیت جلوگیری از نفوذ تداخل‌ها و نویزها به شبکه رو دارن.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x