معرفی و بررسی

بررسی تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

پچ کورد و کابل شبکه با وجود همه‌ شباهت‌هایی که به هم دارن، تجهیزاتی متفاوت محسوب میشن و هرکدوم مشتری‌های خاص خودشون رو دارن. با این‌حال تفاوت پچ کورد و کابل شبکه اون‌قدر زیاد و پررنگ نیست که تشخیص اون‌ها از هم برای کاربرهای تازه‌کار ساده باشه. بنابراین در این مقاله تلاش می‌کنیم با ارائه‌ تعریف‌هایی ساده از این تجهیزات، تفاوت پچ کورد و کابل شبکه رو به صورت کوتاه توضیح بدیم.

کابل شبکه چیست؟ انواع کابل مسی و فیبر نوری

کابل شبکه یا لن ( LAN ) به‌عنوان مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه، وظیفه‌ ایجاد ارتباط بین دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف و همچنین انتقال داده‌ها رو بر عهده داره. بنابراین بدون کابل شبکه، شبکه‌ سیمی اصلا وجود خارجی نداره. به‌طور کلی، کابل شبکه به سه دسته‌ کابل الکترونیکی (زوج سیم به هم تابیده)، کابل اپتیکال (فیبر نوری) و کابل کواکسیال تقسیم میشه. کابل کواکسیال (Coaxial Cable) بیشتر در زمینه‌ مولتی مدیا و انتقال سیگنال‌های صوتی و تصویری کاربرد داره. بنابراین کابل‌های الکترونیکی و اپتیکال محبوب‌ترین انواع کابل شبکه به‌منظور دسترسی به اینترنت محسوب میشن.

در اکثر شبکه‌های خانگی و حتی تجاری کوچیک، از کابل زوج سیم به هم تابیده (Twisted Pair) برای برقراری ارتباط بین تجهیزات استفاده میشه. کابل الکترونیکی از جنس مس یا آلیاژهای اون ساخته میشه و به‌دلایلی مثل قیمت پایین، نصب آسون و سازگاری با اکثر تجهیزات شبکه، انتخاب اول خیلی از کاربرهاست.

کابل شبکه

کابل فیبر نوری (Fiber Optic Cable) از نظر سرعت و پهنای باند از کابل الکترونیکی به‌مراتب بهتر و باکیفیت‌تره؛ اما در بحث تصاحب بازار توانایی رقابت با این حریف قدر رو نداره. دلیل این ناتوانی هم خیلی ساده است: از کابل فیبر نوری فقط در موقعیتی میشه استفاده کرد که زیرساخت شبکه و تمامی تجهیزات اون براساس تکنولوژی فیبر نوری شکل گرفته باشن. برای همین خیلی از کاربرها هزینه‌ سنگین دسترسی به شبکه‌ فیبر نوری رو منطقی نمی‌بینن.

پچ کورد چیست؟ انواع پچ کورد الکترونیکی و فیبر نوری

پچ کورد (Patch Cord) از دو بخش تشکیل شده: کابل شبکه و سوکت؛ بنابراین شباهت بسیاری به کابل سوکت خورده داره. درواقع اگه بخوایم پچ کورد رو ساده و کوتاه تعریف کنیم، می‌تونیم اون رو کابلی الکترونیکی یا اپتیکال توصیف کنیم که دو سرش به سوکت یا کانکتور متصل شده. به همین دلیل هم هست که بیشتر تقسیم‌بندی‌های کابل شبکه در مورد پچ کورد هم وجود داره.

کابل شبکه cat6 با پچ کورد cat6 هیچ تفاوتی ندارد جز اینکه پچ کورد ابعادش مشخصه و سوکت خورده.

پچ کورد چیست

تفاوت پچ کورد با کابل شبکه رو میشه در کیفیت نهایی کار مشاهده کرد؛ چراکه استفاده از پچ کورد کمک می‌کنه کابل‌کشی شبکه با سرعت بیشتری به انجام برسه و احتمال بروز نویز و قطعی در اون کاهش پیدا کنه. همون‌طور که پیش از این گفتیم کابل الکترونیکی یا زوج سیم به هم تابیده محبوب‌ترین نوع کابل شبکه محسوب میشه؛ دقیقا به همون دلایل، پچ کورد الکترونیکی هم پرکاربردترین نمونه در نوع خودش به حساب میاد. از طرف دیگه، پچ کورد فیبر نوری با وجود برتری در بحث سرعت و پهنای باند، به‌دلیل وابسته بودن به زیرساخت فیبر نوری کمتر مورد توجه قرار می‌گیره.

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

برای استفاده از کابل شبکه به‌عنوان واسطه‌ اتصال تجهیزات، لازمه این قطعه سوکت زده بشه. در فرآیند کابل کشی با در نظر گرفتن عوامل متعدد، ابتدا مسیر مبدا تا مقصد رو مشخص می‌کنن؛ بعد این مسیر رو اندازه‌گیری می‌کنن و متناسب با اون، کابل رو می‌برن و در انتها سوکت می‌زنن. این روش کابل‌کشی علاوه بر زمان‌بر بودن، نیازمند حضور نیرویی متخصص و ماهره که بتونه کابل‌ها رو سوکت بزنه. بنابراین خیلی از کاربرها که تخصص و ابزار لازم برای سوکت زدن کابل شبکه رو ندارن، پچ کورد رو انتخاب می‌کنن. تفاوت بین پچ کورد و کابل شبکه اینه که کافیه کاربر اندازه‌ها رو مشخص و پچ کورد با طول مناسب رو تهیه کنه. بنابراین تفاوت کابل شبکه و پچ کورد از همون شروع راه‌اندازی شبکه خودش رو نشون میده.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

از اون‌جایی که سوکت زدن کابل شبکه نیازمند دقت و مهارت بالاییه و همیشه احتمال بروز اشتباه در اون وجود داره، شبکه‌ای که به‌طور سنتی کابل کشی شده، ایرادهای بیشتری رو از خودش نشون میده. خطاهایی مثل رعایت نکردن ترتیب رنگ بندی زوج سیم‌ها یا زیادی کوتاه کردن کابل میتونه باعث ایجاد نویز یا اختلال الکترومغناطیسی در شبکه بشه. تفاوت کابل و پچ کورد شبکه اینه که احتمال وقوع این اتفاق در پچ کورد بسیار پایینه؛ چون پچ کوردها در کارخانه‌های معتبر تولید میشن و تست‌های کیفیت متعددی رو از سر می‌گذرونن. از طرف دیگه استفاده از پچ کورد، نظم و زیبایی خاصی به شبکه میده. ویژگی مثبت دیگه‌ پچ کوردها رنگ‌بندی متنوع اون‌هاست که به کاربرها کمک می‌کنه موقع بررسی تجهیزات شبکه، به‌راحتی دستگاه‌های متصل به هم رو پیدا کنن. مقایسه کابل شبکه و پچ کورد ثابت می‌کنه استفاده از پچ کورد درنهایت باعث آسایش کاربر میشه.

انواع پچ کورد

بیشتر تقسیم بندی‌های پچ کورد از همون دسته بندی‌های کابل شبکه پیروی می‌کنه؛ اما بعضی گروه‌بندی‌ها به نوع سوکت توجه دارن. پچ کوردها رو هم مثل کابل‌های شبکه میشه به سه گروه اصلی الکترونیکی، اپتیکال و کواکسیال تقسیم کرد. اما در بحث شبکه، پچ‌کوردهای الکترونیکی و فیبر نوری در مرکز توجه قرار دارن. در تولید بیشتر پچ کوردهای الکترونیکی از سوکت RJ-45 استفاده میشه؛ اما پچ کورد فیبر نوری با اتصال ده‌ها نوع سوکت مختلف به کابل فیبر نوری ساخته میشه.

پچ کوردهای مختلف رو مثل کابل‌های شبکه با توجه به پهنای باند و  نرخ انتقال دیتا به طبقه‌ها یا Category‌های متفاوت تقسیم می‌کنن. Category یا Cat‌های جدیدتر، کیفیت بالاتری رو در اختیار کاربر قرار میدن. مثلا کابل شبکه Cat6 از کابل شبکه Cat5e باکیفیت‌تر به حساب میاد و به همین صورت پچ کورد Cat6 نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر سرعت و پهنای باند بالاتری رو ارائه می‌کنه.

انواع پچ کورد

یکی دیگه از دسته بندی های رایج در بحث تفاوت کابل utp و sftp، در مورد پچ کورد هم وجود داره که در اون داشتن یا نداشتن لایه‌های حفاظتی معیار قرار می‌گیره. بر این اساس پچ کورد به دو دسته ی شیلددار (STP) و بدون شیلد (UTP) تقسیم میشه که نوع شیلددار در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی مقاومت بیشتری رو از خودش نشون میده.

حرف آخر

در این مقاله تلاش کردیم تفاوت پچ کورد و کابل شبکه رو ساده و مختصر توضیح بدیم. این دو وسیله در واقع محصولاتی مشابه هستن که به روش‌های متفاوت تولید شدن. خیلی از کاربرهایی که اصطلاحا آچار به دست هستن و به پایین بودن قیمت کابل شبکه توجه دارن، با وجود همه‌ سختی‌ها، ترجیح میدن خودشون کابل‌ها رو سوکت بزنن. اما در مقابل، کاربرهایی پیدا میشن که به کیفیت نهایی بیشتر توجه می‌کنن و از نظر اون‌ها، انتخاب پچ کورد هزینه‌ اضافی نیست.

سوالات متداول:

کاربرد پچ کورد چیه دقیقا؟

استفاده از پچ کورد فرآیند کابل کشی رو با سرعت بیشتری همراه می‌کنه و درنهایت کیفیت بالاتری رو به کاربر ارائه میده.

از کابل کواکسیال در چه مواردی استفاده میشه؟

کابل کواکسیال بیشتر در سیستم های صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیره.

آیا میشه از پچ کورد فیبر نوری در شبکه ی معمولی استفاده کرد؟

اگه منظورتون شبکه‌ایه که تجهیزاتش مناسب تکنولوژی فیبر نوری نیستن، خیر؛ نمیشه استفاده کرد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x