آموزش

آشنایی با تست فلوک، بررسی تست فلوک چنل و پرمننت

تست فلوک کابل شبکه موضوع اصلی این مقاله هست که در رابطه با اطمینان از عملکرد درست کابل شبکه، بسیار ضروریه. مهم‌ترین عضو در یک شبکه، کابل شبکه هست. کابل شبکه وظیفه‌ اتصالات شبکه رو بر عهده داره و برای انتقال اطلاعات هم ازش استفاده میشه. خیلی ساده بخوایم بگیم کابل شبکه عضو ضروری و جدایی‌ناپذیر هر شبکه‌ای محسوب میشه. با توجه به اینکه کابل شبکه از اهمیت بالایی برخورداره و بیشتر از دیگر تجهیزات شبکه در معرض آسیبه برای جلوگیری از این آسیب و اطمینان پیدا کردن از اینکه اتصال برقراره، از ابزار و تجهیزاتی استفاده میشه. در این مطلب سعی داریم تا پاسخ مناسبی به سوال تست فلوک چیست؟ بدیم.

برای مثال پچ پنل یکی از این تجهیزاته. اما از سایر تجهیزات مهم در این زمینه می‌تونیم به تستر فلوک اشاره کنیم. در هنگام خرید کابل شبکه، توجه به گذراندن یا نگذراندن تست فلوک اهمیت ویژه‌ای داره.

منظور از تست کابل شبکه چیست؟

فرض کنید بهترین برند کابل شبکه رو خریداری کرده و کابل‌کشی محل موردنظر رو انجام دادید. بعد از کابل‌کشی برای اطمینان از صحیح بودن نحوه‌ کابل‌کشی و همین‌طور پیدا کردن اشکال یا قطعی در کابل‌ شبکه از دستگاه‌هایی که برای همین امر ساخته شدن، استفاده می‌کنیم. به این دستگاه‌ها تستر گفته میشه. کارخانه‌های بسیاری این تسترها رو روانه‌ بازار می‌کنن که هرکدوم ویژگی منحصربه‌فرد خودشون رو دارن و می‌تونن اطلاعات مفیدی از نحوه‌ کابل‌کشی به نمایش بذارن.

در بین همه‌ این تسترها بدون شک بهترین و کامل‌ترین روش تست فلوک هست. برای آشنا شدن با این تست با ما همراه باشید.

دو نوع از تست فلوک کابل شبکه

یکی از بهترین تستر‌های کابل شبکه موجود در دنیا وسیله‌ای به نام دستگاه تست فلوک هست. تستر فلوک اطلاعات کاملی رو در اختیار شما قرار میده. در واقع استفاده از این وسیله به‌قدری رایجه که هر گاه بحث از تست کابل شبکه باشه اسم این تست حتما شنیده میشه. با انجام این تست می‌تونید اطلاعات کاملی از سرعت شبکه، کیفیت کابل‌کشی، متراژ کابل‌های استفاده شده در شبکه، تعیین محل دقیق قطعی کابل و… داشته باشید.

یکی از مزیت‌های این تستر امکان ذخیره‌سازی اطلاعاته. یعنی این وسیله میتونه اطلاعات رو در خودش ذخیره کنه و گزارش کتبی رو به‌صورت پی‌دی‌اف در اختیار کاربران قرار بده.

اولین جواب به سوال تست فلوک چیست؟ بررسی انواع این تسته که می‌تونیم به تست فلوک چنل و تست فلوک پرمننت اشاره کنیم.

برای به‌دست آوردن گزارش کتبی از تستر فلوک به نرم‌افزاری نیاز داریم که مخصوص این کار باشه.

تست فلوک چنل

تست چنل (Channel Test) یکی از روش‌هاییه که در اون از تستر فلوک استفاده میشه. در این روش دو سر کابل شبکه به وسیله ابزار سوکت زده میشه و مانند پچ کورد به دستگاه یا همون تستر فلوک متصل میشن و اطلاعات مفیدی راجع به کابل شبکه رو در اختیار کاربر قرار میده.

تست فلوک چنل

تست فلوک پرمننت

تست پرمننت (Permanent Test) نیز توسط تستر فلوک انجام میشه. روند کار مانند تست چنل هست. یعنی دو سر کابل شبکه به‌وسیله ابزار سوکت زده میشه اما با استفاده از ماژول‌های خود تستر فلوک به تستر متصل میشه. تست پرمننت اطلاعات دقیق‌تری رو در اختیار کاربران میذاره و اگر تست پرمننت کابل شبکه انجام بشه نیازی به انجام تست دیگه‌ای نیست.

تست فلوک پرمننت

تست پرمننت به دلیل اتصال از طریق ماژول‌های پرمننت سخت‌تره ولی در کل روش مطمئن‌تریه. اگر کابل شبکه تست پرمننت رو پاس کنه حتما تست چنل رو هم پاس می‌کنه.

در انجام تست فلوک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • اگر شبکه بزرگی در اختیار دارید. استفاده از تست فلوک پرمننت سودمندتره و باعث میشه از زیرساخت‌های شبکه خودتون اطمینان بیشتری پیدا کنید. برای شبکه‌هایی که به انتقال اطلاعات با سرعت و حجم بالایی نیاز دارن مثل بانک‌ها، ساختمان‌های هلدینگ، انبارهای بزرگ و دانشگاه ها و… استفاده از کابل‌های شبکه‌ای که تست پرمننت دارن اولویت داره.
  • در هنگام سوکت زدن کابل‌های فویل‌دار و شیلددار باید حتما دقت کنید که کار به‌درستی انجام بشه. اگر به‌درستی سوکت و کیستون نزنید کابل شبکه شما این تست رو پاس نمی‌کنه حتی اگر کابل شما دارای گارانتی و ضمانت گذراندن تست باشه.
  • برای اطمینان از صحت کابل‌کشی شبکه، حتما از این روش استفاده کنید. این تست بسیار سریع و مطمئنه و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به کاربران کمک می‌کنه.
نکات مهم در تست فلوک کابل

سرعت تست فلوک برای خطوط Cat6 بین 6 تا 9 ثانیه است و برای خطوط فیبر نوری 12 ثانیه است.

قیمت تست فلوک

با توجه به اینکه تست فلوک جهت ایجاد اطمینان و ایمنی بیشتر در شبکه صورت می‌گیره انجام دادنش در واقع مثل صرفه‌جویی در طولانی مدته.  قیمت تست برای هر کابل شبکه به‌صورت جداگانه محاسبه میشه. برخی از عوامل روی قیمت اون تاثیرگذار هستن. برای مثال، عواملی همچون محل تست و پراکندگی و تعداد تست و پرمننت یا چنل بودن و نوع کابل و… روی قیمت این تست اثر دارن.

معمولا کابل شبکه نگزنس و کابل شبکه لگراند تضمین گذراندن این تست رو دارن. به همین دلیله که این برندها از برندهای برتر در این زمینه هستند.

آنچه در معرفی تست فلوک گفتیم

اغلب اتصالات در یک شبکه توسط کابل شبکه صورت می‌گیره و این نشان از اهمیت کابل‌ها در شبکه داره. بعد از راهنمای خرید کابل شبکه و انتخاب کابل متناسب با شبکه، تست فلوک راهی برای اطمینان از درستی عملکرد کابل شبکه و همچنین درستی اتصالاته. در این مطلب سعی کردیم این تست و انواعش رو مورد بررسی قرار بدیم. امیدواریم که مطالب گفته شده براتون مفید باشه. اگه همچنان سوالی در مورد تست فلوک و دو نوع اون یعنی تست چنل و تست پرمننت دارین، در قسمت نظرات مطرح کنید که در اسرع وقت پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم.

تست فلوک چیست؟

روشی برای اطمینان از صحت کابل‌کشی است که توسط تستر فلوک انجام میشه.

چند نوع تست فلوک وجود داره؟

تست فلوک چنل، تست فلوک پرمننت

کدوم تست کابل شبکه مطمئن‌تره؟

تست فلوک پرمننت

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x