آموزش

آشنایی با نحوه سوکت زدن کابل شبکه

منظور از سوکت زدن کابل شبکه، وصل کردن یک سوکت RJ-45 به کابل شبکه زوج تابیده‌شده‌ هست، ما برای راه‌اندازی شبکه به کابل‌هایی با طول‌های مختلف نیاز داریم که به این نوع سوکت‌ها متصل باشن. خرید پچ کورد می‌تونه هزینه‌های نسبتاً بالایی داشته باشه. همچنین پچ‌کوردها دارای طول‌های معینی هستن که ممکنه با طول موردنظر ما متفاوت باشه. بنابراین بهترین کار سوکت زدن به دو سر کابل موردنظرمونه. برای انجام این کار باید کابل شبکه رو به طور صحیح به کانکتورهای RJ45 وصل کنیم.

وسایل مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

مرحله‌ اول برای آموزش سوکت زدن کابل شبکه اینه که با وسایل مورد نیاز این کار آشنا بشیم. هر کدوم از این وسایل در مراحل مختلف به کارمون میان.

  • کابل شبکه
  • سوکت شبکه
  • آچار شبکه: وسیله‌ای که کابل شبکه رو به سوکت پانچ میکنه.
  • استریپر: وسیله‌ای که برای جدا کردن یا لخت کردن روکش کابل استفاده میشه.
  • روکش سوکت یا روکش کابل

تستر کابل: وسیله‌ای که از درست بودن اتصال سوکت به کابل شبکه مارو مطمئن می‌کنه.

بعضی از افراد از کاور سوکت شبکه استفاده نمی‌کنن یا وقتی شروع به انجام کار می‌کنن اون رو کلا به فراموشی می‌سپرن ولی استفاده از کاور سوکت باعث می‌شه سوکت در حین جابجایی آسیب کمتری ببینه و ظاهر زیباتری هم بهش میده.
خیلی از افراد بجای استریپر از تیغ موکت بری یا سیم لخت‌کن استفاده می‌کنن که این مورد بستگی به توانایی و تجربه‌ شما داره. پیشنهاد میشه که از همون استریپر استفاده کنین چون هم کارکردن باهاش آسون‌تره هم آسیبی به سیم نمی‌رسونه.

انتخاب کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟ پرفروش‌‎ترین و محبوب‌ترین کابل‌های شبکه تو ایران از نوع cat6 و Cat5 هستن. سوکت زنی کابل شبکه cat6 و Cat5 هیچ فرقی باهم ندارن. فقط نکته‌ای که باید بهش دقت کنین اینه که اگر کابل شبکه‌ شما از نوع cat6 هست براش حتما باید سوکت cat6 تهیه کنین تا سرعت انتقال اطلاعاتتون به مشکل برنخوره. اگر کابل شبکه‌تون از نوع شیلددار (sftp و ftp) باشه باید سوکتی که بهش متصل می‌کنین هم این قابلیت رو داشته باشه تا حذف نویز به‌خوبی انجام بشه.

توجه کنید که اگه برای کابل CAT6 خودتون از سوکت CAT5E استفاده کنید، اطلاعات شما با سرعت و پهنای باند مربوط به CAT5E که سرعتش 1 گیگابیت بر ثانیه‌ هست و پهنای باندش 100 مگاهرتزه منتقل میشه.

رنگ‌بندی استاندارد کابل شبکه برای سوکت زدن

کلا 2 تا استاندارد برای رنگ‌بندی کابل شبکه وجود داره. این دو استاندارد کابل شبکه فقط در رنگ‌بندی تفاوت‌های جزئی دارن و از نظر کاربرد شبیه همدیگه هستن.

1- T568-A

2- T568-B

طریقه سوکت زدن کابل شبکه

رنگ بندی T-568B متداول ترین رنگ‌بندی کابل شبکه به شمار میاد و بیشتر از این نوع استفاده میشه. با توجه به شکل بالا نحوه‌ قرارگیری رنگ‌ها توی پین‌ها مشخص می‌شه.

سیم‌های دو رنگ در پین‌های فرد و سیم‌های تک رنگ در پین‌های زوج قرار می‌گیرن.

نحوه‌ سوکت زدن کابل شبکه

قبل از شروع کار توجه کنین که اگر قصد سوکت زدن به کابلی رو دارین که قراره زیاد جابجاش کنین یا تو محیط نامناسبی قرارش بدین، بهتره که از کاور سوکت شبکه استفاده کنین. پس باید از ابتدا از کاور استفاده کنین. سپس کابل شبکه رو از داخل کاور سوکت عبور بدین. چون بعد از سوکت زدن دیگه امکان این وجود نداره. در این مورد می‌تونین راهنمای خرید سوکت شبکه رو هم ببینید.

روکش کابل شبکه
  1. در مرحله‌ اول باید روکش کابل رو با استفاده از استریپر جدا کنین. همونطور که گفتیم می‌تونین این کار رو با استفاده از تیغ موکت‌بری یا سیم چین هم انجام بدین. توجه کنین که نباید بیش از حد روکش کابل رو جدا کنین چون ممکنه باعث از بین رفتن روکش سیم‌ها و یا قطع شدن اون‌ها بشه. انواع روکش کابل شبکه با جنس‌های مختلفی تولید میشن.

2. وقتی روکش رو جدا کنین می‌تونین ببینین که هر کابل از 4 زوج به هم تابیده تشکیل شده که با توجه به نوع کابلتون میتونه دارای محافظ هم برای حذف نویز باشه. این 4 زوج رو از هم جدا کنین و با توجه به استاندارد رنگ‌بندی صافشون کنین و کنار هم قرار بدین. همچنین باید اونا رو یک اندازه کنین که موقع پانچ کردن سوکت به مشکل برنخورید.

اندازه استانداردی که برای قسمت بدون روکش در سوکت زدن کابل نیاز داریم، حدود 1.5 تا 2 سانتی متر هست.

3. وقتی از قرار گرفتن درست سیم‌ها داخل پین‌های سوکت مطمئن شدین، نوبت به زدن سوکت شبکه‌ میشه. اون رو توسط آچار شبکه پانچ کنین. فقط دقت کنین تنها به اندازه‌ای فشار وارد کنین که صدای پانچ شدن اون رو بشنوین.

4. در آخر کار برای مطمئن شدن از محکم بودن اتصال سوکت یه مقدار اونو بکشین. سپس رنگ‌بندی اون رو دوباره چک کنین.

5. حالا کابل شبکه شما آماده است و نوبت تست کردن اون توسط تستر کابل شبکه شده. تستر کابل شبکه دارای دو ورودی RJ-45  و RJ-11  هست که باید دو سر سوکت رو به ورودی هایRJ-45  وصل کنین. روی تستر دو ردیف 9 تایی لامپ در نظر گرفته شده که هر ردیف مربوط به یک سر کابل میشه. لامپ شماره 9 با حرف G نشون داده شده به معنی Ground هست و به اتصال محافظ کابل مربوط میشه.

اگر کابل شما سالم باشه تک تک لامپ‌های مربوط به یک سر کابل با لامپ‌های اون یکی سر کابل به ترتیب روشن میشن. لامپ اول با لامپ اول، بعد از یک ثانیه لامپ دوم با لامپ دوم و به همین ترتیب تا آخر پیش میرن. اگر این اتفاق نیوفتاد احتمالا در یک جای کار سوکت زدن اشتباهی انجام دادین.

هنگام استفاده از تستر دقت کنین که دو سر کابل به خود تستر متصل باشن. اگه یک سر کابل به تستر و سر دیگرش به یه دستگاه دیگه مثل کامپیوتر وصل باشه، امکان سوختن تستر وجود داره. اکثر تسترها دارای باتری 9 ولتی کتابی هستن، دقت کنین که تسترتون شارژ داشته باشه و علت خاموش شدن لامپ‌ها از کمبود شارژ نباشه.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تا نحوه سوکت زدن کابل شبکه رو به شما آموزش بدیم. با این محتوا از تمامی خطاها و مشکلاتی که ممکنه پیش بیاد شما رو آگاه کردیم. در کل سوکت زدن کابل شبکه امری تخصصی محسوب می‌شه و مهمه که نکات گفته شده رو با دقت رعایت کنید.

سوالات متداول

منظور از سوکت زدن کابل شبکه چیست؟

منظور از سوکت زدن کابل شبکه اتصال کابل شبکه زوج تابیده شده به سوکت شبکه (RJ-45) هست.

سوکت زدن کابل شبکه به چه ابزاری نیازمند است؟

کابل شبکه، سوکت شبکه، آچار شبکه، استریپر، روکش سوکت (اختیاری)، تستر کابل شبکه

چه استانداردی برای رنگ‌بندی کابل شبکه وجود دارد؟

دو استاندارد برای این اتصال وجود دارد T-568A و T-568B  

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x