معرفی و بررسی

رک شبکه چیست و چه کارایی در شبکه دارد؟

هنگام ایجاد کردن شبکه، رک شبکه از اولین تجهیزاتیه که باید تهیه کنید، چون از به هم ریختگی تجهیزات دیگه جلوگیری می‌کنه. همه‌ این تجهیزات بر اساس فضایی که داخل رک اشغال می‌کنن، با یونیت‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته میشن. رک برای این تجهیزات مثل خونه عمل می‌کنه و از تجمع و به هم ریختگی جلوگیری می‌کنه. البته دسترسی به هر یک از تجهیزات شبکه به خاطر نظمی که در رک دارن خیلی راحت‌تره. با ما همراه باشین تا به سوال رک شبکه چیست پاسخ بدیم.

رک چیست؟

رک محفظه‌ایه که معمولا از جنس فلز ساخته میشه و از تجهیزات شبکه و سرور نگهداری و محافظت می‌کنه. رک فضای کاملا امنیه که می‌تونین قطعات فنی و با ارزش رو داخل اون قرار بدین. این محفظه تهویه رو برای این تجهیزات فراهم می‌کنه، به اون‌ها نظم می‌بخشه و مدیریت رو راحت‌تر می‌کنه. رک شبکه یکی از انواع رک هستش که به‌طور اختصاصی برای تجهیزات شبکه طراحی شده. قرار دادن تجهیزات مهم در رک باعث میشه این قطعات دیرتر خراب بشن و در برابر عوامل مختلف مثل ضربه و گرما مقاوم بشن.

تفاوت رک شبکه و رک سرور چیست؟

در پاسخ به رک چیست گفتیم رک شبکه برای نگهداری از روتر، سوییچ، پچ پنل و غیره طراحی شده که همه‌ این‌ها تجهیزات شبکه محسوب میشن. رک سرور برای نگهداری از سرور، استوریج، مانیتور و کیس و غیره کاربرد داره. این دو نوع رک ارتفاع یکسانی دارن ولی عمق رک سرور به‌خاطر زیاد بودن تجهیزات سرور بیشتره و چون سرورها و کیس‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنن، رک‌های سرور درهای مشبک دارن تا تهویه‌ بهتری رو ایجاد کنن.

انواع رک شبکه

حالا که فهمیدیم رک شبکه چیست، با ما همراه باشین تا انواع رک شبکه رو بررسی کنیم. رک‌ها بر اساس مکان نصب رک شبکه به دو دسته‌ رک دیواری و رک ایستاده تقسیم میشن. اما این دو چه تفاوت‌هایی باهم دارن و ما باید برای شبکه کدوم یکی از این دو نوع ر شبکه رو انتخاب کنیم؟

انواع رک شبکه

رک دیواری

این رک همون‌طور که از اسمش مشخصه روی دیوار قرار می‌گیره. رک دیواری فضای کمی رو اشغال می‌کنه. این نوع رک با ارتفاع 4 یونیت الی 12 یونیت ساخته میشه.

از رک های دیواری در شبکه‌های کوچک یا بخشی از شبکه‌های بزرگ استفاده میشه. این رک برای افرادی که با کمبود فضا مواجه‌ هستن گزینه‌ خوبیه. یک نوع رک دیواری خاص هم با اسم DVR تولید میشه که از اون برای راه‌اندازی شبکه‌ دوربین‌های مداربسته استفاده میشه. عمق رک‌های دیواری معمولا چیزی بین 35 تا 60 سانتی‌متره و در اندازه‌های 4 تا 12 یونیتی تولید میشه.

تفاوت رک ایستاده و دیواری

رک ایستاده

رک ایستاده معمولا اندازه‌ بزرگی داره و روی زمین قرار می‌گیره. اما به نظرتون دلیل ایستاده بودن رک شبکه چیست؟ این رک میتونه وزن زیاد سرور و تجهیزات شبکه رو به‌راحتی تحمل کنه؛ بنابراین از رک ایستاده در شبکه‌ها و سرورهای بزرگ استفاده میشه. تجهیزات شبکه در رک‌های دیواری امنیت خیلی بالایی دارن به طوری که تهدیدهای محیطی مثل گرما و رطوبت روی اون‌ها تاثیرگذار نیست. رک‌های ایستاده می‌تونن عمق 60، 80، 100 یا 110 سانتی‌متری داشته باشن. اندازه‌ رک ایستاده هم چیزی بین 12 تا 47 یونیته.

رک Outdoor

رک Outdoor یا اوتدور نوع خاصی از رک ایستاده ‌است که معمولا در محیط‌های بیرونی از اون استفاده میشه. چرا؟ چون مقاومت این رک در برابر عوامل مخرب محیطی خیلی بالاست؛ یعنی بر اثر برف و بارون یا آفتاب شدید خراب نمیشه و از تجهیزات داخلش محافظت می‌کنه.

رک outdoor

رک لابراتواری

رک لابراتواری هم نوعی رک ایستاده ‌است که معمولا در مراکز مخابراتی و تلفنی یا تلویزیونی استفاده میشه. رک‌های لابراتواری 2 ستون یا 4 ستون هستن و به‌راحتی جابه‌جا میشن.

بررسی متعلقات رک

رک ها به کمک متعلقات می‌تونن قابلیت‌های مختلف رو به‌دست بیارن. البته یک‌سری از این متعلقات برای راه‌اندازی شبکه لازم و ضروری هستن. در ادامه معرفی استاندارد رک شبکه، به سوال مهم‌ترین متعلقات رک چیست پاسخ میدیم و اون‌ها رو بررسی می‌کنیم.

پچ پنل: پچ پنل وظیفه‌ برق‌رسانی به سایر تجهیزات داخل شبکه رو بر عهده داره. این قطعه تعداد زیادی پورت روی خودش داره که این تعداد می‌تونن در مدل‌های مختلف متفاوت باشن.

سینی رک: الزام وجود سینی رک در رک شبکه چیست؟ قطعات مختلف سرور و سخت‌افزارهای داخل رک روی سینی رک قرار می‌گیرن. سینی رک در دو مدل سینی رک ثابت و سینی رک متحرک موجوده که می‌تونین سینی رک متحرک رو به‌صورت کشویی از رک خارج کنین.

فن رک: فن رک تهویه‌ محیط داخل رک رو بهتر می‌کنه. این تهویه باعث میشه گرمای موجود داخل رک بیرون بره و از صدمه دیدن تجهیزات شبکه جلوگیری کنه. فن رک در دو مدل فن رک بلبرینیگی و بوشی تولید میشه که فن رک بلبرینیگی کیفیت بالاتری داره.

کیس رکمونت: کیس رکمونت کامپیوتر داخل رک هستش. این کامپیوتر همه‌ اجزای یک کامپیوتر معمولی رو داره با این تفاوت که سخت‌افزارهای اون مخصوص استانداردهای رک هستن و در اندازه‌های 2، 3 یا 4 یونیتی و بیشتر تولید میشن.

قفل رک: قفل رک روی درب رک قرار می‌گیره و امنیت رک رو بیشتر می‌کنه. قفل‌های رک می‌تونن، ریتال، کارتی یا کلیدی باشن.

بلانک پنل: بلانک پنل قطعه‌ای فلزیه که فضای خالی بین تجهیزات شبکه و سرور رو پر می‌کنه. این قطعه از متعلقات رک باعث نظم و زیبایی بیشتر میشه.

لایت پنل: لایت پنل نوردهی به فضای داخل رک رو بر عهده داره. لایت پنل معمولا 1 یونیتیه و به راه‌اندازی یا تعمیر کردن سرور کمک می‌کنه.

چرخ رک: رک‌های ایستاده به دلیل وزن بالای خودشون و اجزای داخلشون به‌راحتی قابل جابه‌جایی نیستن. ولی به کمک چرخ رک این جابه‌جایی ممکن میشه. چرخ رک وزن بالای رک رو تحمل می‌کنه و به قفل مجهز شده تا از حرکت‌های اضافی جلوگیری کنه.

متعلقات رک شبکه چیست

بهترین برندهای تولید کننده‌ رک شبکه

رک شبکه توسط برندهای زیادی تولید میشه اما بهترین‌هاشون، اچ پی آسیا، رک hpi، آماد سیستم و پایا سیستم هستن. در کل میشه گفت این 4 برند معروف‌ترین‌ها و بهترین برندهای رک شبکه هستن. این برندها همگی در تولید رک‌های ایستاده موفق بودن اما در تولید رک‌های دیواری، Outdoor و متعلقات رک شبکه یک‌سری تفاوت‌هایی دارن. این برندها در تنوع محصولات و قیمت رک هم باهم تفاوت‎‌هایی دارن که لازمه هر شبکه بر اساس نیاز شبکه، محصول موردنظر خودش رو انتخاب کرده و از بین این برندها خرید نهایی رک رو ثبت کنه.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به سوال رک شبکه چیست؟ پاسخ بدیم و متعلقات رک شبکه رو بررسی کنیم. در راهنمای خرید رک شبکه، رک‌ها به‌طور کلی به دو دسته‌ رک‌های دیواری و رک‌های ایستاده تقسیم‌ میشن که باید بر اساس نیاز و انتظاراتتون یکی از این دو رو انتخاب کنین. متعلقات رک شبکه اکثرا برای راه‌اندازی یک شبکه و سرور ضروری هستن و در صورت نبودشون کار سرور کند یا حتی مختل میشه. مرسی که تا اینجا همراه ما بودین. اگه سوالی راجع به رک شبکه دارین از ما بپرسین.

سوالات متداول

رک شبکه چیست؟

رک شبکه محفظه‌ای فلزیه که از تجهیزات شبکه و سرور داخلش در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنه و باعث منظم‌تر شدن اون‌ها میشه.

مهم‌ترین متعلقات رک شبکه چیست؟

پاور ماژول، فن رک، سینی رک، چرخ و پیچ و مهره‌ رک، کیس رکمونت و پچ پنل

به طور کلی چند نوع رک داریم؟

دو نوع؛ رک ایستاده و رک دیواری.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x