معرفی و بررسی

بررسی رک دیواری + مشخصات انواع رک دیواری

در پاسخ به سوال رک دیواری چیست باید بگیم که رک برای محافظت از تجهیزات شبکه مانند سوئیچ‌ها، سرور و غیره استفاده میشه. رک مزیت‌های دیگه‌ای هم داره که باعث سازماندهی و مدیریت سریع‌تر تجهیزات شبکه میشه. رک امنیت تجهیزات رو بالا میبره و نظم خاصی به این تجهیزات میده و اون‌ها رو مرتب می‌کنه. رک‌ شبکه بر حسب طراحی و نوع نصب به دو دسته تقسیم میشه: رک ایستاده و رک دیواری. در ادامه به بررسی انواع رک‌ دیواری و کاربرد اون‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

رک دیواری چیست؟

رک دیواری نوعی از رک شبکه ‌است که قابلیت نصب روی دیوار رو داره. به‌طور معمول این رک‌ها برای نگهداری از تجهیزات در شبکه‌های کوچیک یا بخشی از شبکه‌های بزرگ استفاده میشن. رک دیواری همچنین برای نگهداری تجهیزات Edge (تجهیزاتی که ارتباط بین دو شبکه رو برقرار می‌کنند) استفاده میشه.

همون‌طور که میدونید ارتفاع رک‌ها با واحد یونیت (U) مشخص میشه. هر یونیت برابر با 4.45 سانتی‌متره. رک‌های دیواری از نظر ارتفاع در اندازه‌های 4، 5، 6 ، 7، 9 و 12 یونیت ساخته میشن. همچنین این رک‌ها با عمق 30، 35، 45 و 60 سانتی‌متری طراحی میشن اما استاندارد اصلی عمق این رک‌ها 60 سانتی‌متره.

کاربرد-رک-دیواری

انواع رک دیواری

انواع رک دیواری رو میشه بر اساس چند معیار مختلف دسته‌بندی کرد. این معیارها شامل ساختار، محل استفاده و درب‌های تعبیه شده هستن. در ادامه انواع رک دیواری رو بر اساس این معیارها معرفی می‌کنیم:

بر اساس ساختار رک

رک‌های دیواری به دو صورت زیر تولید میشن.

  • Single section Rack: این نوع رک دیواری فقط یک درب داره که کاملا باز میشه. در بالا و پایین رک هم دریچه‌هایی برای انتقال کابل‌ها وجود داره.
  • Double section Rack: این نوع رک علاوه بر درب اصلی، به یک درب اضافی در پشت محفظه مجهزه. این رک برای تجهیزاتی که ماژول پشتی دارن (مخصوصا سوئیچ‌ها) مناسب‌تره.

بر اساس نوع درب

در دسته‌بندی دیگه‌ای رک‌های دیواری از نظر نوع دربی که روی اون‌ها نصب میشه در سه گروه جای می‌گیرن:

  • شیشه‌ای با فریم فلزی
  • طلق پلاستیکی با فریم فلزی
  • تمام فلزی مشبک

بعضی از رک‌‌های دیواری (به خصوص 9 یونیت) در برندهای معتبر مثل رک hpi به پنل‌های جانبی مجهز هستن؛ بعضی از اون‌ها درب پشتی هم دارن که امکان چرخش تا 100 درجه رو داره و به راحتی میشه به پشت تجهیزات شبکه دسترسی داشت. اما در نمونه‌هایی از رک دیواری که این درب‌ها وجود ندارن، دسترسی تجهیزات از پشت رک امکان پذیر نیست و برای این کار باید دائما تجهیزات درون رک رو بیرون بیاریم.

بررسی-رک-دیواری

بر اساس محل مورد استفاده

هنوز تموم نشده! رک‌ها دسته‌بندی دیگه‌ای ‌هم دارن که برای بعضی‌ها ممکنه مهم‌ترینشون باشه. رک‌ها بر اساس نوع طراحی ساختاری و درجه‌ محافظتی به دو دسته‌ Outdoor و indoor تقسیم میشن.

  • indoor : بیشتر رک‌های indoor موجود در بازار احتیاجی به نفوذ ناپذیری در مقابل آب و گردوخاک ندارن. این نوع رک‌ها برای فضاهای داخلی مناسبن و اصلا استفاده از اون‌ها در فضای باز توصیه نمیشه.
  • Outdoor: این رک‌ها عمدتا ضد آب هستن و در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد، مقاوم‌اند. کاربرد رک دیواری Outdoor و نمونه‌‎های ایستاده‌ اون  برای استفاده در فضای بازه. در مواردی که کاربران شبکه ناچارن تجهیزات شبکه‌ رو در فضای باز نصب کنند، باید از رک Outdoor استفاده کنند.

جنس بدنه‌ رک اوت دور در بهترین برندهای رک شبکه، به گونه‌ای طراحی شده که با گذر زمان، تاب مقاومت در برابر فرسودگی و شکستن رو داشته باشه. این رک باید از تجهیزات به‌ خوبی محافظت کنه و در هر شرایط آب و هوایی مانع از ایجاد اختلال در روند فعالیت تجهیزات بشه. درجه‌ مقاومت این نوع از رک‌ها با استانداردی به اسم IP XY تعیین میشه. این متغیر شامل عبارت IP در کنار دو رقمه.

رقم X نمایان‌گر درجه‌ مقاومت رک در مقابل گرد و خاکه. این عدد میتونه بین 0 تا 6 متغیر باشه. رقم Y نشان‌دهنده‌ مقاومت رک در برابر رطوبته؛ این عدد هم بین 0 تا 8 تغییر می‌کنه. هرچه این ارقام بزرگ‌تر باشن، مقاومت رک بیشتر میشه.

مشخصات-رک-دیواری

مشخصات رک دیواری

طبیعیه که محیط درونی رک چه از نوع رک دیواری و چه از نوع رک ایستاده، باید تهویه‌ مناسبی داشته باشه به همین خاطر استفاده از تجهیزاتی مثل فن خنک‌کننده در این رک‌ها ضروریه. رک Outdoor باید بتونه از این تجهیزات هم به‌خوبی محافظت کنه تا خطری متوجه تجهیزات اکتیو درون رک نشه. از جمله استانداردهای رک شبکه و مشخصات عمده در رک‌های دیواری می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان نصب فن، آداپتور و نصب درب مشبک
  • قابلیت نصب پاور ماژول
  • دسترسی به داخل رک از طریق پنل‌های جانبی
  • امکان استفاده از قفل روی درب و پنل‌های جانبی

حرف آخر

در این محتوا سعی کردیم به بررسی انواع رک دیواری، ویژگی‌ها و کاربردهای اون بپردازیم تا در هر فروشگاه تجهیزات شبکه بتونید به راحتی تصمیم بگیرید. با استفاده از مطالب گفته شده می‌تونید در زمان خرید تجهیزات شبکه و همین‌طور انواع مختلف رک دیواری بهترین محصول رو برای شبکه‌ خودتون تهیه کنید. البته توصیه ‌می‌کنیم برای این کار، راهنمای خرید رک شبکه رو هم مطالعه کنید.

سوالات متدوال

سایز رک‌های دیورای به چه صورت هست؟

سایز این رک‌ها 4، 5، 6، 7، 9 و 12 یونیته

مزیت درب جانبی و پشتی در ساختار رک دیواری چیه؟

دسترسی سریع‌تر به داخل رک جهت بازرسی و چک کردن تجهیزات بدون نیاز به باز و بسته کردن اون‌ها.

IP XY در مشخصات رک، چیست؟

یک استاندارد برای تعیین کردن درجه‌ مقاومت رک‌های Outdoor در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبته.


0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x