معرفی و بررسی

کیستون چیست؟ کاربرد انواع کیستون شبکه و تلفن

هر شبکه به‌ظاهر ساده‌ای که در محل کار یا اداره‌های دولتی مشاهده می‌کنید، از تجهیزات و قطعات زیادی تشکیل شده که وجود اون‌ها اگه ضروری نباشه، بسیار تاثیرگذاره. کیستون یکی از این تجهیزات کاربردیه که در اکثر شبکه‌ها مشاهده میشه و وظیفه‌ مهمی رو بر عهده داره. معروف‌ترین نمونه‌های کیستون، پورت‌های لن و تلفن هستن که احتمالا قبلا اون‌ها رو دیدید. در این مقاله تلاش می‌کنیم به سوال پرتکرار کیستون چیست؟ جواب بدیم و بعد از توضیح کاربرد کیستون، انواع کیستون رو به شما معرفی کنیم.

کیستون چیست؟

برند AMP در سال 1979 به‌عنوان اولین شرکت برای کابل کشی تلفن استفاده از کیستون شبکه (Keystone) رو شروع کرد. اگرچه کیستون امروزی در سال 1995 و توسط ICC طراحی شد.

کیستون که اغلب با سوکت شبکه اشتباه گرفته میشه، نقش واسطه‌ ارتباط بین تجهیزات رو بازی می‌کنه. این قطعه معمولا روی پریز نصب میشه و کمک می‌کنه دستگاه‌های مختلف به اون وصل بشن. اما اگه کاربرد کیستون رو در همین حد خلاصه کنیم، ظلم بزرگی به این قطعه کردیم! کیستون می‌تونه از طریق کابل، آسان‌کننده‌ ارتباط بین دو نقطه یا دو قطعه‌ خاص در شبکه باشه. ساختار کیستون جوری طراحی شده که در سمت ورودی اون، کابل تلفن یا شبکه و در سمت خروجی اون، پورت مادگی RJ45 قرار می‌گیره. اگرچه در بازار، کیستون‌هایی پیدا میشن که پشت و روی اون‌ها جک وجود داره.

تعریف کیستون شبکه

اگر قصد خرید کیستون رو دارید، حتما قبلش راهنمای خرید کیستون شبکه رو مطالعه کنید

انواع کیستون شبکه

کیستون بر اساس اینکه در چه نوع شبکه‌ای مورد استفاده قرار بگیره، یا با توجه به معیارهای دیگه‌ای که در ادامه توضیح میدیم، به انواع مختلفی تقسیم میشه. شناخت انواع مختلف کیستون قبل از انتخاب و خرید این قطعه کاملا ضروریه؛ چون به‌سادگی ممکنه محصول اشتباهی رو خریداری کنید. هر کدام از انواع کیستون شبکه برای نیازی مشخص طراحی شده و به عبارتی میشه گفت کاربرد مشخصی داره که نمیشه به جای همدیگه استفاده بشن.

انواع کیستون شبکه

کیستون و جک‌های مختلف

دو گروه عمده از کیستون‌ها در بازار موجودند که از نظر ظاهری و کاربرد با هم تفاوت دارن. این دو دسته، کیستون شبکه و کیستون تلفن هستن که احتمالا با هردوی اون‌ها سروکار داشتید و دارید.

کیستون شبکه چیست؟ از این تجهیزات که به جک RJ-45 مجهز هستن، در شبکه استفاده میشه.

کیستون تلفن چیست؟ جک کیستون تلفن از گونه‌ RJ-11 هست و برای اتصال تلفن مناسبه.

البته که کیستون انواع دیگه‌ای هم داره. جک‌های 3.5 میلی‌متری هدفون و پورت‌های HDMI و USB هرکدوم شکلی از کیستون رو به نمایش میذارن.

Categoryهای مختلف کیستون

کابل به‌عنوان مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه، Categoryهای مختلفی داره؛ بنابراین کیستون هم که با کابل در ارتباطه، از این قانون پیروی می‌کنه. کیستون‌هایی که در Catهای متفاوتی قرار می‌گیرن، از نظر سرعت، پهنای باند یا هردوی اون‌ها با هم اختلاف دارن.

اگه دو نمونه‌ محبوب کیستون رو با هم مقایسه کنیم، این تفاوت کاملا آشکار میشه. کیستون Cat5e، پهنای باندی معادل 100 مگاهرتز (MHz) و سرعتی برابر با 1000 مگابیت بر ثانیه (Mbps) داره؛ اما در مقابل، پهنای باند کیستون Cat6 برابر با 250 مگاهرتزه و سرعت اون به 10 گیگابیت هم میرسه. تفاوت کیفیت این دو نوع کیستون رو از این اعداد و ارقام میشه درک کرد. حالا اگه در شبکه‌ای که کابل‌های اون از نوع Cat6 هستن، از کیستون‌های Cat5e استفاده کنید، عملا بخش مهمی از توان تجهیزات رو هدر دادید.

کیستون تلفن و شبکه

کیستون شبکه شیلددار یا بدون شیلد

این تقسیم‌بندی کیستون‌ها هم از دسته بندی مشابهی در کابل‌های شبکه تبعیت می‌کنه. کیستون هم مثل کابل شبکه به دو دسته‌ شیلددار و بدون شیلد تقسیم میشه. کیستون SFTP یعنی شیلددار نسبت به کیستون UTP یعنی بدون شیلد در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی مقاوم‌تره و کاربرد حرفه‌ای‌تری داره. اما کیستون بدون شیلد قیمت پایین‌تری داره و برای مصارف خانگی گزینه‌ مناسب‌تری محسوب میشه.

کیستون شیلددار و بدون شیلد

سایر کیستون‌ها

طبقه‌بندی‌هایی که پیش از این معرفی کردیم، اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های کیستون به حساب میان. اما ممکنه حین پیدا کردن گزینه‌ مناسب خودتون با گروه‌بندی‌های دیگه‌ای روبه‌رو بشین که شناخت چندانی از اون‌ها ندارید. بنابراین لازم دونستیم خیلی کوتاه به دسته‌بندی‌های دیگه‌ Keystone اشاره کنیم.

کیستون رو از نظر جنس بدنه به دو گروه فلزی و تمام PVC تقسیم می‌کنن. نوع فلزی کیستون در بحث انتقال جریان برق و ارتینگ موفق‌تر عمل می‌کنه.

ابعاد و اندازه، یکی دیگه از معیارهاییه که بر اساس اون، کیستون رو به دو دسته‌ باریک و پهن تقسیم می‌کنن. کیستون رو براساس رنگ هم در گروه‌های مختلف قرار میدن. رنگ بندی کیستون شبکه کمک می‌کنه فرآیند نصب با سرعت بیشتری انجام بشه.

دسته‌های کیستون

برندهای معتبر کیستون شبکه

وقتی به فروشگاه تجهیزات شبکه سر می‌زنید، با انواع برندهای کیستون و شرکت‌های معتبری روبه‌رو میشید که خیالتون رو از بابت داشتن کیفیت و دوام راحت می‌کنن. خوشبختانه محصولات برندهایی مثل لگراند (Legrand)، امپ (Amp)، اشنایدر (Schneider) و دی لینک (D-Link) که همگی جزو بهترین تولیدکننده‌های دنیا محسوب میشن، در بازار ایران موجود هستن.

مثلا کیستون لگراند در انواع پهن و باریک موجود هست و فروش خوبی هم داره. یا دی لینک که انواع کیستون‌های شیلددار و بدون شیلد رو در دسته‌های Cat5e ،Cat6 و Cat6a تولید می‎کنه و نیازهای مختلف کاربرها رو در نظر می‎‎‌گیره.

برندهای معتبر کیستون

حرف آخر

در این مقاله تلاش کردیم برای سوال کیستون چیست جوابی ساده ارائه بدیم و انواع اون رو به شما معرفی کنیم. با توضیح کاربرد کیستون شبکه و کیستون تلفن، از تفاوت‌های این دو گفتیم و موارد استفاده‎‌ هرکدوم رو بررسی کردیم. کیستون به‌عنوان یکی از تجهیزات مهم شبکه، وظیفه‌ ایجاد ارتباط بین قطعات مختلف رو بر عهده داره و برای این منظور با کابل شبکه همکاری می‏کنه. بنابراین هماهنگی کیستون و کابل شبکه بسیار مهمه و در انتخاب این دو وسیله، باید نهایت دقت رو به خرج بدید.

سوالات متداول:

آیا میشه از کیستون تلفن برای اتصال کابل شبکه استفاده کرد؟

خیر، اندازه جک ها و سوکت‌های کابل های شبکه و تلفن با هم تفاوت داره و نمیشه اون‏ها رو به ‏جای هم به کار برد.

برای مصرف خانگی، کیستون Cat5e بگیریم بهتره یا کیستون Cat6؟

برای شبکه‌های کوچیک نیازی به استفاده از کیستون Cat6 نیست و همون کیستون Cat5 هم کار شما رو راه میندازه.

کیستون فلزی کیفیت بالاتری داره یا PVC؟

از نظر انتقال جریان برق، کیستون فلزی بهتر عمل می‌کنه، اما برای مقایسه‌ کیستون‌های مختلف، باید معیارهای متعددی رو در نظر بگیرین.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x