معرفی و بررسی

داکت چیست؟ کاربرد انواع داکت در شبکه

احتمالا در محیط‌های اداری واژه‌ داکت به گوش‌تون خورده، یا این تجهیزات رو از نزدیک دیدید، اما تعریف دقیقی از اون در ذهن ندارید و به طور دقیق نمی‌دونید داکت چیست؟ داکت یکی از قطعات ظاهرا ساده ولی مهم هر شبکه است که در دسته‌ تجهیزات پسیو شبکه قرار می‌گیره. کاربرد داکت، نظم دادن به کابل‌های مختلف و محافظت از اون‌هاست. در این مقاله تلاش می‌کنیم برای سوال داکت چیست؟ پاسخی مناسب پیدا و انواع داکت رو به شما معرفی کنیم.

داکت چیست؟

داکت (Duct) محفظه‌ای از جنس پلاستیک با استحکام بالاست که به‌کمک اون میشه کابل‌های مختلف مثل کابل شبکه، برق و تلفن رو به مسیرهای دلخواه راهنمایی کرد. این وسیله که با عنوان داکت برق هم شناخته میشه، دو وظیفه‌ عمده رو به انجام می‌رسونه:

  • کابل‌ها و سیم‌های مختلف رو جمع و مخفی می‌کنه تا ظاهر محیط آشفته به نظر نیاد و نظم محل کار حفظ بشه.
  • از کابل ها و سیم ها در برابر ضربه، پارگی و حوادث دیگه محافظت می‌کنه. بنابراین استفاده از داکت در فضاهای داخلی که تعداد زیادی کابل در اون‌ها کشیده شده، به‌شدت توصیه میشه.
داکت چیست ؟

تفاوت ترانکینگ و داکت چیست؟

دونستن تفاوت داکت و ترانکینگ باعث میشه بهتر فهمید که داکت چیست؟ از داکت برای هدایت و محافظت از کابل‌ها استفاده میشه؛ اما تجهیزات مشابه دیگه‌ای به اسم ترانک یا ترانکینگ وجود داره که امکانات بیشتری رو در اختیار شما قرار میده. اگه بخوایم تفاوت داکت و ترانکینگ رو کوتاه توضیح بدیم، باید به این موارد اشاره کنیم:

ترانکینگ ظرفیت بیشتری برای جا دادن کابل‌ها داره و در برابر آب و آتش از خودش مقاومت نشون میده.

داکت به‌خاطر اندازه‌ کوچیکش فقط تعداد کمی کابل رو در خودش جای میده؛ اما ترانکینگ می‌تونه میزبان پریز شبکه، برق، تلفن و کلیدها و پورت های دیگه باشه. ترانکینگ اجزای زیادی به اسم متعلقات ترانکینگ داره که شامل سه راهی، درب، زاویه تخت، زاویه 90درجه و غیره میشه و باعث میشه نصب ترانکینگ هم نسبت به نصب داکت کمی پیچیده‌تر باشه.

برای آشنایی بیشتر با ترانکینگ، مقاله ترانکینگ چیست را مطالعه کنید
کاربرد انواع داکت

انواع داکت برق

یکی از عواملی که برای پاسخ دادن به سوال داکت چیست؟ تاثیرگذاره، بررسی انواع داکته. انواع سایز داکت برق در بازار موجوده که قیمت‌های اون‌ها با هم فرق داره. اما در کنار سایز، عوامل دیگه‌ای مثل رنگ و چسب دار یا بدون چسب بودن روی قیمت نهایی داکت تاثیرگذار هستن. در هر صورت انواع داکت دیواری رو میشه به دسته‌های ساده، شیاردار، پارتیشن دار، قرنیزی و زمینی تقسیم کرد که در ادامه هرکدوم از اون‌ها رو به شما معرفی می‌کنیم.

انواع داکت برق

داکت دیواری ساده

جنس این نوع داکت معمولا از پی وی سی (PVC) و ویژگی اصلی اون عایق بودن در برابر الکتریسیته، اشعه‌ UV و آتش گرفتن است. داکت ساده در سایزهای مختلف تولید میشه تا براساس تعداد کابل‌های موجود در شبکه، اندازه‌ مناسب رو انتخاب کنید. همان‌طور که از اسم این نوع داکت مشخصه، هیچ ویژگی به خصوص و اجزای خاصی نداره و تنها تفاوت انواع داکت ساده در ایعاد آنهاست. از داکت ساده برای پوشاندن کابل‌های تلویزیون و مواردی از این قبیل که تعداد کابل‌ها کمتره، استفاده میشه.

داکت شیاردار

بدنه‌ این نوع داکت به‌صورت شیاردار طراحی شده و از اون بیشتر برای انتقال برق استفاده میشه. مزیت داکت شیاردار اینه که از هر نقطه‌ای که مدنظرتون بود، می‌تونید کابل ها رو از داکت خارج و به مسیر دلخواه هدایت کنید. علاوه بر اون کابل‌های درون داکت قابل مشاهده و بررسی هستن. شما می‌تونین کابل‌ها رو که به تفکیک رنگی داخل از درون داکت شیاردار رد کردین، پیدا کرده و از شیارهای موجود به سمت بیرون هدایت کنین.

داکت شیاردار

داکت پارتیشن دار

این نوع داکت با توجه به کانال‌هایی که در داخلش طراحی شده، امکان جدا کردن کابل‌ها و سیم‌های مختلف رو به شما میده. داکت پارتیشن دار علاوه بر ظاهر زیبا، مقاومت بسیار بالایی رو هم از خودش نشون میده. در شرایطی که تعداد کابل‌های مسیر، متعدد بوده و هر کدوم برای هدفی جداگانه باشن از داکت پارتیشن دار برای جدا کردن دسته کابل‌های هر هدف در طول مسیر استفاده می‌کنین. در این صورت مدیریت و عیب‌یابی کابل‌ها هم در آینده بهتر انجام میشه.

داکت قرنیزی

این نوع داکت رو به‌خاطر ظاهر بسیار زیبایی که داره، میشه جایگزین قرنیز کرد. فضای خالی پشت داکت قرنیزی به شما امکان جا دادن و هدایت کابل‌ها و سیم‌های مختلف رو میده. داکت قرنیزی در برابر آتش‌سوزی و نفوذ آب به دیوار، مقاومت بالایی داره. با استفاده از داکت قرنیزی در واقع شما یک تیر و دو نشون دارین. هم قرنیز و هم داکت مورد نیاز برای محیط با یک ابزار فراهم میشه. اغلب داکت‌های قرنیزی رو در طرح‌های مختلفی مثل طرح چوب هم می‌تونین تهیه کنین تا سازگاری بیشتری با دکوراسیون فضا داشته باشه.

داکت قرنیزی

داکت زمینی (کف خواب)

این نوع داکت همون‌طور که از اسمش پیداست، روی زمین نصب میشه و مهم‌ترین ویژگی اون، داشتن قابلیت پارتیشن بندی هست. داکت کف خواب ظاهری منحنی شکل و تنوع رنگی بالایی داره که به شما اجازه میده، گزینه‌ متناسب با کف ساختمون خودتون رو انتخاب کنید. نیم گرد بودن داکت زمینی باعث میشه داکت در سطح زمین پاگیر نباشه و عبور و مرور افراد و وسایل به راحتی انجام بشه ضمن اینکه عمر مفید داکت هم در این حالت بیشتر میشه.

بهترین برندهای انواع داکت

سوال داکت چیست را باید باتوجه به شرکت‌های تولیدکننده آن بررسی کرد چراکه این یک وسیله‌ پراستفاده است و برندهای زیادی به تولید این محصول پرداخته‌اند. مثلا داکت البرز به داشتن کیفیت مناسب در کنار قیمت خوب شهرت داره؛ یا داکت سوپیتا از نظر ابعاد و اندازه شامل نمونه‌های متنوعی میشه.

  • البرز: شرکت تولیدی داکت البرز تمامی انواع داکتی رو که به شما معرفی کردیم، تولید می‌کنه. مقاومت بالا در برابر بخارهای اسیدی و مواد شیمیایی و داشتن رنگ های مختلف، جزو مزایای مهم داکت البرز هستن.
  • سوپیتا: شرکت تولیدی و صنعتی سوپیتا از دهه‌ی 1360 تولید لوله‌های پی وی سی رو آغاز کرده و بنابراین آشنایی کاملی با جنس مواد مصرفی در تولید داکت داره. با اطلاع از تاریخچه برند سوپیتا می‌بینیم که این برند در این سال‌ها درب داکت رو به‌شکلی تازه طراحی کرده و نوع پرس داکت های شیاردار رو تغییر داده. در حال حاضر، داکت های ساده، شیاردار و زمینی این شرکت در بازار موجود هستن. داکت سوپیتا از داکت‌های باکیفیت بازار است.
  • دانوب: این برند در تولید انواع داکت پیشینه‌ای قوی و محبوبیت بالایی داره. داکت دانوب در بازار همیشه جایگاه ویژه‌ای برای کاربران شبکه داره و تنوع محصولات داکت و کیفیت تمام مدل‌ها قابل انکار نیست. در صورتی که قصد داشتین از این برند خرید داشته باشین، معرفی تجهیزات شبکه دانوب رو هم ببینید.
شرکت‌های سازنده انواع داکت

حرف آخر

در این مقاله تلاش کردیم به پرسش داکت چیست؟ جواب بدیم و انواع داکت رو به شما معرفی کنیم. داکت در کنار کابل، جزو پرکاربردترین تجهیزات شبکه محسوب میشه و این روزها کمتر اداره‌ای رو میشه پیدا کرد که در اون از این وسیله استفاده نشده باشه. در فروشگاه تجهیزات شبکه، داکت در انواع ساده، شیاردار، پارتیشن دار، قرنیزی و زمینی موجوده که هرکدوم از اون‌ها بخشی از نیازهای سازمان رو تامین می‌کنن.

سوالات متداول:

آیا داکت در برابر آتش سوزی هم مقاومه؟

بعضی از انواع داکت، در برابر حرارت مقاومت کمی دارن؛ اما برای محیط‌های پرریسک بهتره از ترانکینگ استفاده کنید.

آیا میشه داکت قرنیز رو جایگزین قرنیز در دکوراسیون کرد؟

بله. داکت قرنیز علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت داره که اون رو به گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی قرنیز تبدیل می‌کنه.

آیا داکت کف خواب در برابر زیر پا موندن مقاومت داره؟

بله. این داکت یک لایه‌ زیرین محکم داره و از سیم‌ها به‌خوبی محافظت می‌کنه.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x