راهنمای خرید

راهنمای خرید رک شبکه

سخت‌افزارها، سرورها و تجهیزات اصلی اکتیو شبکه ارزش زیادی دارن و در صورت بروز اشکال هزینه‌های جبران‌ناپذیری رو به جا میذارن. حالا برای اینکه از این قطعات محافظت کنیم اون‌ها رو داخل رک قرار میدیم. حضور رک در راه‌اندازی یک سرور یا شبکه ضروریه چون علاوه بر محافظت از تجهیزات شبکه و سرور، باعث نظم و مدیریت بهتر اون‌ها میشه و حتی تهویه‌ بهتری ایجاد می‌کنه. راهنمای خرید رک میتونه در انتخاب یک رک مناسب به شما کمک شایانی بکنه پس با ما همراه باشین.

معرفی رک شبکه

قبل از راهنمای خرید رک، اجازه بدین اول به طور خلاصه بگیم رک شبکه چیست؟ چه کاربردی داره و چرا باید از این وسیله در راه‌اندازی شبکه استفاده کنیم. رک شبکه یک محفظه‌ فلزی بزرگه که با اندازه‌های مختلف تولید میشه. همه‌ رک‌ها یک استاندارد دارن که اون رو با یونیت می‌شناسن. یونیت عددی مشخص از ارتقاع رک هستش که تجهیزات سرور و شبکه در اون جا می‌گیره. همه‌ تجهیزات شبکه این استاندارد رو رعایت می‌کنن. مثلا لایت پنل اندازه‌ 1 یونیتی داره یعنی 1 یونیت از فضای رک رو اشغال می‌کنه. رک پذیرای انواع تجهیزات شبکه مثل روتر، سوییچ، کامپیوتر و هارد درایوه که با این کار فضای بیشتری ایجاد میشه و سرور منظم‌تر میشه.

یونیت واحد اندازه‌گیری ارتفاع رک و معادل 4.44 سانتی‌متره

دلایل استفاده از رک

رک شبکه مزایای زیادی داره و استفاده از اون قطعا توصیه میشه. این مزایا عبارت‌اند از:

  • محافظت از سخت‌افزارها و تجهیزات شبکه: تجهیزات شبکه گرونن و ارزش بالایی دارن. از اون مهم‌تر، این تجهیزات از اطلاعاتی مهم و حیاتی نگهداری می‌کنن و اگه صدمه ببینن ممکنه جبران‌ناپذیر باشه. اما رک از این تجهیزات در برابر عوامل مخرب محیطی و ضربه‌های احتمالی محافظت می‌کنه.
  • افزایش امنیت: تجهیزات شبکه و سرور به همون دلایلی که اشاره شد ممکنه از جانب دزدها و افراد خراب‌کار تهدید بشه. رک شبکه از این تجهیزات به نحو احسن در برابر افراد سودجو و خراب‌کار محافظت و امنیت شبکه رو برقرار می‌کنه.
  • مدیریت آسان شبکه: با رک شبکه، تجهیزات شبکه منظم‌تر کنار هم قرار می‌گیرن. این نظم بیشتر باعث میشه مدیریت سخت‌افزارها، سرور و شبکه آسون‌تر باشه. علاوه‌ بر این نظم، رک شبکه دسترسی به سخت‌افزارها رو آسون‌تر می‌کنه.
  • سرعت بخشیدن به پروسه‌ تعمیر: در صورت خراب شدن سخت‌افزارها، رک شبکه به دلیل منظم‌تر کردن تجهیزات شبکه، روند و پروسه‌ تعمیرات رو بهبود می‌بخشه. این موضوع باعث میشه سرور به سرعت احیا بشه. در ادامه موارد مهم در راهنمای خرید رک بررسی می‌کنیم.

راهنمای خرید رک شبکه، مشخصات رک شبکه

رک‌ها به‌طور کلی به دو دسته‌ رک سرور و رک شبکه تقسیم‌بندی میشن. رک‌های سرور معمولا بزرگ‌تر هستن و تهویه‌ بهتری ارائه میدن، چرا که سرورها گرمای بیشتری تولید می‌کنن. اما چیزهایی که باید در راهنمای خرید رک سرور و شبکه بدونیم، تعداد یونیت، عمق رک و برند سازنده‌ اونه.

انواع رک شبکه

به‌طور کلی، رک‌های شبکه در دو نوع اصلی رک دیواری و رک ایستاده تولید می‌شوند. هرکدام از اون‌ها برای یک سطح کاری مناسبن. در ادامه به بررسی این دو نوع می‌پردازیم:

راهنمای خرید رک دیواری

رک دیواری

رک دیواری اندازه و ابعاد کوچکی داره و در شبکه‌های کوچک و محلی یا شبکه‌های خانگی استفاده میشه. البته می‌تونین از رک دیواری در قسمتی از شبکه‌های بزرگ هم استفاده کنین. رک دیواری برای افرادی مناسبه که فضای کمی در اختیار دارن. این نوع رک اندازه‌ای بین 4 تا 12 یونیت داره و عمق اون چیزی بین 35 تا 60 سانتی‌متره. یک نوع رک خاص با اسم DVR نیز تولید میشه که برای قرار دادن تجهیزات شبکه‌ دوربین‌های مداربسته قابل استفاده هست.

رک ایستاده

رک‌های ایستاده، بزرگن و می‌تونن حجم زیادی از تجهیزات شبکه و سرور رو داخل خودشون جا بدن. این نوع رک روی زمین قرار می‌گیره و فضای زیادی رو اشغال می‌کنه. البته رک ایستاده تجهیزات شبکه رو منظم‌تر کرده و باز هم کلی فضای خالی ایجاد می‌کنه. رک‌های ایستاده متنوع هستن و حق انتخاب خریدار رو زیاد می‌کنن. این رک معمولا در اندازه‌های 12 الی 47 یونیتی تولید میشه که عمقش بین 60، 80 یا 100 سانتی‌متره. یک نوع خاص از رک ایستاده وجود داره که به رک لابراتواری معروفه. این رک 2 ستونه یا 4 ستونه ‌است و در مراکز مخابراتی و تلویزیونی استفاده میشه.

راهنمای خرید رک ایستاده

تعداد یونیت و عمق رک شبکه

یونیت واحد اندازه‌گیری ارتفاع رکه. این واحد جزو استانداردهای رک شبکه و تجهیزات شبکه محسوب میشه چراکه تجهیزات شبکه و سرور در آخر داخل رک قرار می‌گیرن. به‌عنوان مثال یک رک دیواری 9 یونیتی فقط توانایی جا دادن تجهیزات شبکه تا 9 یونیت رو داره. هر یونیت برابر 1.75 اینچه. در خرید یک رک، عمق اون رو هم بررسی کنید. عمق رک موقعی مهم میشه که می‌خوایم تجهیزات شبکه رو داخلش جا بدیم.

برندهای سازنده‌ رک شبکه

رک شبکه و سرور تولیدکننده‌های زیادی داره اما بهترین‌ برندهای رک شبکه در این حوزه رک HPI، آماد سیستم، پایا سیستم و رک HPA هستن. این 4 برند در تولید رک‌های ایستاده خیلی خوب عمل کردن. اگه در راهنمای خرید رک شبکه دنبال بهترین برندهای رک شبکه هستین، حتما به این 4 برند یک نگاه بندازین.

متعلقات رک شبکه

هر رک با یک‌سری تجهیزات جانبی به اسم متعلقات رک شبکه تولید میشه که وجود اون‌ها در راه‌اندازی شبکه ضروریه و کار رو راحت‌تر می‌کنه.

لایت پنل: لایت پنل وظیفه‌ نوردهی به فضای داخل رک رو بر عهده داره.

پچ پنل: پچ پنل به تعداد زیادی کیستون مجهز شده که پورت‌های لازم برای اتصال به سرور رو ایجاد می‌کنه.

فن رک: فن رک تهویه‌ داخل رک رو بهتر می‌کنه تا گرمای زیاد به تجهیزات شبکه آسیب نزنه.

درب رک: درب رک در صورت جدا شدن میتونه عوض بشه و به درب مشبک یا شیشه‌ای تغییر کنه.

پاور ماژول: پاور ماژول برق‌رسانی به تجهیزات شبکه داخل رک رو انجام میده.

بلانک پنل: فضاهای خالی بین تجهیزات شبکه رو پر می‌کنه تا رک منظم‌تر و زیباتر بشه.

سینی رک: تجهیزات شبکه روی سینی رک قرار می‌گیرن. سینی رک میتونه متحرک یا ثابت باشه.

قفل رک: امنیت رک رو بالاتر می‌بره.

کیس رکمونت: این کیس کامپیوتر رکه و مثل سرور عمل می‌کنه.

آنچه در راهنمای خرید رک شبکه گفتیم، بالاخره چه رکی بخریم؟

رک‌ها تنوع زیادی دارن و همه‌ بازارها رو مورد هدف قرار دادن. اما شما باید یک رک رو انتخاب کنید که مناسبتون باشه و با سطح شبکه‌تون همخوانی داشته باشه. طبق راهنمای خرید رک شبکه اگه شبکه‌ کوچیکه و از تجهیزات زیادی استفاده نمی‌کنین نصب رک شبکه از نوع دیواری گزینه‌ خوبیه. اما اگه شبکه‌ بزرگه و به فضای زیادی برای قرار دادن سرور و تجهیزات شبکه‌ نیاز دارین از رک ایستاده استفاده کنین.

تجهیزات شبکه چه پسیو چه اکتیو، ارزش بالایی دارن و باید ازشون محافظت بشه. رک شبکه از این تجهیزات در برابر عوامل محیطی و افراد سودجو محافظت می‌کنه. در این مقاله چیزهایی که در راهنمای خرید رک شبکه نیاز دارین رو بررسی کردیم تا در زمان خرید رک و انواع متعلقات رک شبکه انتخاب مناسبی داشته باشین. مرسی که تا اینجا همراه ما بودین. اگه سوالی داشتین از ما بپرسین.

سوالات متداول

رک شبکه چیست؟

رک شبکه یک محفظه‌ فلزیه که تجهیزات شبکه رh داخل خودش جا میده. این محفظه از تجهیزات شبکه و سرور محافظت می‌کنه.

در راهنمای خرید رک شبکه چی چیزهایی مهمه؟

دیواری بودن یا ایستاده بودن رک، تعداد یونیت و عمق رک، متعلقات و برند رک

فن رک بلبرینگی بهتره یا بوشی؟

فن رک بلبرینگی

چطور تشخیص بدیم رک دیواری بخریم یا ایستاده؟

انتخاب بین این دو به تعداد تجهیزات شبکه و موارد استفاده شما از رک داره. در صورتی که شبکه‌ای بزرگ با تعداد زیادی تجهیزات دارین از رک ایستاده و در شبکه‌های کوچک از رک دیواری استفاده کنید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x