راهنمای خرید

راهنمای خرید کیستون

در راهنمای خرید کیستون شبکه به این نکته می‌پردازیم که برای داشتن یک شبکه‌ باکیفیت باید حواستون به اتصالاتی که تهیه می‌کنید، باشه. در صورت تهیه‌ یک محصول بی‌کیفیت یا اشتباه راندمان شبکه‌ رو به کل پایین میارید. یکی از اتصالات مهم شبکه، کیستون شبکه است که حتما در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیره و عضو مهمیه. برای تهیه‌ یک کیستون باکیفیت باید نکاتی رو مدنظر داشته باشید. در ادامه با راهنمای خرید کیستون همراه ما باشید.

کیستون چیست؟

کیستون یا پریز برق شبکه یکی از قطعات مورد نیاز در ساختار فیزیکی شبکه است. از این قطعه برای ارتباط دادن کابل شبکه با سایر تجهیزات شبکه مثل سوئیچ، روتر، پچ پنل و مودم و… استفاده میشه. کیستون از یک سمت به کابل شبکه وصل میشه و از سمت دیگه به یک پورت (کانکتور) متصل میشه و اتصال رو آسون می‌کنه. کیستون در قسمت‌های مختلف شبکه مثل پچ پنل شبکه، فیس پلیت‌های روی ترانک، باکس‌های روکار و… مورد استفاده قرار می‌گیره.

اولین بار شرکت AMP در سال 1979 از کیستون برای کابل‌کشی تلفن استفاده کرد.

 

کیستون و نکات خرید آن چیست

نکات مهم در راهنمای خرید کیستون مناسب

حال که متوجه شدیم کیستون شبکه چیست و با ماهیت و کاربردهای این عضو از تجهیزات پسیو شبکه آشنا شدین، وقتشه که در مورد نکات مهم در خرید این وسیله صحبت کنیم. اینکه برای خرید کیستون شبکه باید چه نکاتی رو مدنظر داشته باشیم؟ چطور بهترین کیستون شبکه متناسب با شبکه رو انتخاب کنیم؟ به این منظور دو فاکتور مهم یعنی انواع کیستون و انواع برندهای کیستون رو مدنظر قرار می‌دیم:

انواع کیستون شبکه

کیستون‌ها کاربردهای مختلفی دارن. برخی از اون‌ها برای سیستم‌های تلفن و برخی برای سیستم شبکه ساخته میشن. کیستون تلفن با کابل تلفن و سوکت تلفن و کابل شبکه هم با کابل شبکه و سوکت شبکه سازگاری بیشتری داره. برای همین خیلی مهمه که بدونید چه کیستونی می‌خواید تهیه کنید. در ادامه مطلب راهنمای خرید کیستون این دو دسته‌ی کلی رو برای شما توضیح میدیم:

کیستون تلفن

کیستون تلفن در تجهیزات تلفن و مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیره. کیستون‌های تلفن عموما دارای استاندارد Cat3 هستن و داخل پریزهای تلفن نصب میشن. کانکتورهای RJ-11 برای این کیستون‌ها مناسبن.

کیستون شبکه

کیستون شبکه در تجهیزات شبکه استفاده میشه و انواع مختلفی داره. کیستون‌ها در مکان‌های مختلفی از جمله پچ پنل، فیس پلیت‌های روی ترانک، باکس‌های روکار و… قرار می‌گیرن. نکته‌ مهم اینه که باید کیستون مختص همین تجهیزات رو تهیه کنید وگرنه ممکنه در جای درست خودشون قرار نگیرن و جدا بشن.

کیستون نیز مثل سایر تجهیزات شبکه دارای استانداردهای سرعت و پهنای بانده. کیستون‌ها در استانداردهای Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7، Cat7a و Cat8 تولید میشن که پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین کیستون در بازار کیستون Cat6 است.

کیستون‌ها در دو جنس فلزی و پلاستیکی عرضه میشن. کیستون‌های فلزی در موارد زیادی کاربرد دارن مثلا وقتی ‌که کابل شبکه از قسمتی عبور می‌کنه که جریان برق هم از همون مسیر می‌گذره باید از کیستون فلزی استفاده کرد.

انواع کیستون شبکه در خرید

برندهای تولیدکننده کیستون

برندهای فعال در حوزه‌ی تجهیزات شبکه به تولید این محصول ضروری می‌پردازن از جمله برندهای لگراند، امپ، نگزنس، سوپیتا، دانوب، البرز که البته این موارد در راهنمای خرید تجهیزات شبکه به صورت مفصل توضیح داده شده است.

کیستون لگراند

برند لگراند یک شرکت صنعتی فرانسویه. این شرکت در زمینه‌ی تجهیزات شبکه از برندهای پیشتاز جهان محسوب میشه. کیستون شبکه لگراند از محصولات تولیدی این برنده.

کیستون شبکه در دو نوع UTP و SFTP تولید میشه و استاندارد اون‌ عموما Cat5e و Cat6 هست.

کیستون‌ UTP مختص کابل‌های بدون شیلد هستن و قابلیت حذف نویز ندارن، در مقابل کیستون‌ SFTP برای کابل‌های دارای شیلد و فویل ساخته شدن که قابلیت حذف نویز دارن.

از ویژگی‌های مهم کیستون‌های لگراند اینه که قابلیت قفل شدن دارن و برای نصب اون‌ها به هیچ ابزار اضافه‌ای نیازی ندارید. همچنین با فیس پلیت ارائه میشن که شما رو از فیس پلیت هم بی‌نیاز می‌کنن.

این کیستون‌ها به محافظ پورت (شاتر) مجهز هستن که برای جلوگیری از ورود گردوغبار طراحی شده و وقتی کیستون بلااستفاده مونده جلوی محفظه‌ی ورودی کیستون رو می‌گیره.

از کیستون‌های شبکه برند لگراند می‌تونین در همه‌ ترانکینگ‌ها استفاده کنین.
انواع برند تولیدکننده کیستون

کیستون نگزنس

شرکت نگزنس نیز یک شرکت فرانسوی و از تولیدکننده‌های بزرگ تجهیزات شبکه در جهانه. پریز شبکه نگزنس هم مثل برند لگراند بیشتر به‌صورت کیستون شبکه Cat6 تولید میشه. کیستون نگزنس در دو نوع UTP و SFTP موجوده. محصولات این شرکت هماهنگی و سازگاری بیشتری با هم دارن پس بهتره که اون‌ها رو در کنار هم استفاده کنید.

کیستون امپ

محصولات برند آمریکایی امپ در کشور چین تولید میشن. کیستون امپ در دو مدل 90 و 180 درجه تولید میشه که معمولا از استاندارد Cat5e و Cat6 پشتیبانی می‌کنه.

کیستون‎‍‌های امپ هم قابلیت قفل‌شوندگی دارن؛ یعنی بعد از نصب روی فیس پلیت، کابل رو در محل ثابت نگه می‌دارن و از قطع و وصلی‌های بی‌مورد جلوگیری می‌کنن. کیستون امپ در دو نوع UTP و SFTP در بازار موجوده.

کیستون امپ برای نصب نیازمند ابزاره.

کیستون سوپیتا

برند سوپیتا یک برند موفق ایرانیه که از سال 1362 به فعالیت در زمینه تجهیزات شبکه مشغوله. کیستون سوپیتا در دو جنس فلزی و پلاستیکی عرضه میشه و قیمت مناسبی داره. کیستون‌های این برند عموما با استاندارد Cat6 عرضه میشن؛ بنابراین می‌تونن تا سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه رو پشتیبانی کنن. محصولات این برند در انواع FTP، SFTP و UTP تولید و عرضه میشن.

کیستون دانوب

برند ایرانی دانوب هم یکی از برندهای فعال داخلی در حوزه‌ی تجهیزات پسیو شبکه است. کیستون دانوب با استاندارد Cat6 عرضه میشه و از کیستون‌های این برند می‌تونیم هم در پچ پنل‌ها و هم در ترانکینگ‌ها استفاده کنیم.

کیستون‌ دانوب هم مانند کیستون سایر برندها در انواع UTP، STP و SFTP موجوده، همچنین کیستون‌های این برند ضمانت پاس کردن تست فلوک رو هم دارن.

کیستون البرز

برند ایرانی البرز از سال 1354 مشغول فعالیته و در شهرک صنعتی البرز قزوین واقع شده. کیستون البرز از جنس فلزه و در دو نوع UTPوSTP عرضه میشه. همچنین از استاندارد Cat6 پشتیبانی می‌کنه.

حرف آخر

همون‌طور که گفتیم برای داشتن یک شبکه‌ باکیفیت باید به با دوام بودن اتصالات و همچنین در دسترس بودن تجهیزات و متعلقات اون‌ها توجه داشته باشید. طبق توضیحات داده شده اگر مسیر جریان برق و کابل شبکه یکیه بهتره از کیستون‌های فلزی استفاده کنید و توجه داشته باشید استاندارد کیستونی که تهیه می‌کنید با سایر تجهیزات شبکه هماهنگی داشته باشه. ما در این مطلب سعی کردیم یک راهنمای خرید کیستون شبکه در اختیار شما بذاریم و تمامی برندهای تولیدکننده کیستون رو بررسی کنیم. در نهایت توصیه می‌کنیم در همین راستا راهنمای خرید سوکت شبکه رو هم مطالعه کنید.

سوالات متداول

کیستون به چه درد میخوره؟

کیستون یا پریز شبکه عضو مهمیه که به برقراری اتصالات بین تجهیزات شبکه کمک می‌کنه.

چند نوع کیستون وجود داره؟

دو نوع، کیستون تلفن و کیستون شبکه

محبوب‌ترین کیستون شبکه کدوم کیستونه؟

کیستون Cat6 پراستفاده‌ترین کیستون شبکه در بازاره.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x