راهنمای خرید

راهنمای خرید آچار پانچ

داشتن ابزار خوب، کار یک تکنسین شبکه رو روان‌تر می‌کنه، از طرفی ابزارآلات شبکه باید از کیفیت خوبی برخوردار باشن که در هنگام انجام کار دچار آسیب نشن. آچار پانچ شبکه یکی از این ابزارآلات محسوب میشه که انواع مختلفی داره مثلا برای پانچ کردن سوکت روی کابل شبکه، پانچ کردن زوج سیم‌های به هم تابیده شده روی کیستون، سفت کردن سوکت روی کابل و… مورد استفاده قرار می‌گیره. با مقاله‌ راهنمای خرید آچار پانچ همراه ما باشید تا با بهترین نوع این ابزار آشنایی پیدا کنین.

انواع آچار پانچ

امکانش هست وقتی که دارید یک کابل رو سوکت می‌زنید تا وارد شبکه کنید یکی از کابل‌ها از کیستون شبکه جدا بشه یا سوکت از جای خودش در بیاد. امکان داره این مشکلات در هر شبکه‌ای رخ بده و آمادگی برای رفع این‌گونه اتفاقات با داشتن ابزارآلات شبکه‌ باکیفیت میتونه آسون‌تر بشه. این ابزارها می‌تونن شامل آچار پانچ کروز، استریپر یا آچار پرس باشن. در ادامه تک‌تک این ابزارها رو بررسی می‌کنیم اما در ابتدا باید بدونیم که آچار پانچ شبکه چیست؟

آچار پانچ کروز

آچار پانچ کروز با نام‌های آچار پانچ و قیچی کروز هم شناخته میشه. این وسیله، ابزار کوچیکیه ولی یک ابزار اصلی برای تکنسین شبکه که به نصب سیم‌کشی برای تلفن و کامپیوتر و شبکه مشغوله، محسوب میشه. در کل آچار پانچ کروز برای سوکت زدن کابل شبکه، کابل‌های لن رو با لخت کردن و قرار دادن سیم زوج‌های بهم تابیده‌ در بلوک‌های پانچ، کیستون، سوکت، پچ پنل و غیره پانچ می‌کنه.

با استفاده از این ابزار این کارها سریع‌تر انجام میشه و امنیت برای دست تکنسین هم برقراره. آچار پانچ کروز یک دسته، یک مکانیزم داخلی فنر و یک تیغه‌ شکاف‌دار قابل تعویض داره که در بعضی مدل‌ها به پیچ تنظیم یا تنظیم فشار هم مجهزه. به این ابزار آچار پانچ کیستون شبکه هم میگن. دوام کاری که این ابزار انجام میده خیلی بالاست و با خیال راحت می‌تونید از اون کابل لن تا مدت‌ها استفاده کنید.

آچار-کروز

آچار سوکت زن

آچار سوکت‌زن ظاهرش شبیه انبردسته و کاربردش اینه که وقتی زوج سیم‌ها رو با استفاده از آچار کروز روی سوکت شبکه پانچ کردیم، بعدش آچار سوکت‌زن، سوکت رو روی کابل سوار می‌کنه. این ابزار با توجه به نوع سوکت انواع مختلفی داره. آچار سوکت‌زن سوکت‌های RJ11، RJ45 و RJ12 با هم متفاوته. این ابزار می‌تونه بدون آسیب زدن به سیم و سوکت کارش رو انجام بده. همچنین امکان بریدن سیم رو فراهم می‌کنه. البته برای لخت کردن انواع کابل شبکه ابزار مجزایی به اسم استریپر هم وجود داره که این کار رو با دقت و ظرافت بیشتری انجام میده اما اگه تنوع بالایی از کابل‌های مختلف در شبکه شما وجود نداره از قسمت سیم لخت کن همین آچار سوکت زن هم می‌تونین استفاده کنین.

آچار سوکت زن
آچار سوکت‌زن نیز استانداردهای مختلف مختص خودش رو داره. مثلا تیغه‌ آچار سوکت‌زن Cat6 با تیغه‌ آچار سوکت‌زن Cat7 متفاوته.

استریپر و تستر کابل رو هم به دقت انتخاب کنید

استریپر یا سیم‌لخت‌کن برای لخت کردن انواع کابل‌های شبکه، کواکسیال و… مورد استفاده قرار می‌گیره. جنس بدنه‌ این محصول عموما از فولاده اما دسته‌ای پلاستیکی داره.

بعد از آشنایی با راهنمای خرید کابل شبکه و انتخاب بهترین کابل متناسب با شبکه، جهت اطمینان از عملکرد درست و موردانتظار از تستر کابل استفاده میشه. تستر کابل هم یک وسیله‌ کاربردیه که محل دقیق کابل‌ها و سیم‌هایی رو  نشون میده که در شبکه به‌درستی پانچ یا نصب نشدن. تستر کابل اطلاعات با ارزشی در اختیار ما قرار میده از جمله تعداد دور زوج‌های بهم تابیده، مدت زمان انتقال اطلاعات در کابل، اعلام قطعی جریان در سوکت یا سیم و… .

نحوه‌ کار اون به این صورته که دو سر کابل مورد نظر به دو ماژول دستگاه وصل میشه و شروع به گرفتن تست می‌کنه.

استریپر و تستر کابل
هر استریپر تا اندازه‌ خاصی باز میشه پس باید توجه کنین که میزان باز شدن استریپر با اندازه‌ دور سیم شما همخونی داشته باشه.

راهنمای خرید انواع آچار پانچ کروز

در کل ابزارآلات شبکه مثل آچار پانچ کیفیت و دوام بالایی دارن ولی مثل تمامی محصولات، نوع بدل و تقلبی این اجناس نیز در بازار وجود داره که نه عملکرد خوبی داره و نه دوام بالایی. اما ابزارهای دارای برند و اصالت به ‌خاطر استفاده از مواد اولیه‌ مرغوب کیفیت خوبی دارن و تا مدت زمانی طولانی ماندگاری دارن.

از موارد دیگه‌ای که موقع خرید آچار پانچ شبکه باید در نظر بگیرید اینه که مثلا آچار پانچ کروز 66 نمیتونه سوکت‌های 88 رو پانچ کنه. خوشبختانه بعضی از آچار پانچ‌ها امکان تغییر تیغه دارن و می‌تونن با تعویض تیغه چند مدل سوکت شبکه رو به کابل شبکه پانچ کنن.

جنس بدنه و تیغه در آچار پانچ کروز اهمیت بالایی داره.

حرف آخر

متوجه شدیم آچار پانچ از ابزارآلات مهم شبکه محسوب میشه. اگر شما یک شبکه دارید و با کابل‌های شبکه و نحوه‌ سوکت زدن به اون‌ها آشنا هستید ابزاری مثل آچار پانچ کروز و آچار سوکت باید عضو اصلی ابزار شبکه‌ شما باشه. در این مقاله راهنمای خرید آچار پانچ شبکه رو براتون ارائه و باقی ابزار شبکه رو بهتون معرفی کردیم. آشنایی با این موارد باعث میشه که تجهیزات شبکه شما سریع‌تر عیب‌یابی و ترمیم بشه. لطفا نکاتی که گفته شد رو در هنگام خرید آچار پانچ شبکه در نظر بگیرید. ممنون که ما رو در این مقاله همراهی کردید.

سوالات متداول

آچار پانچ چیه؟

یک ابزار شبکه که زوج سیم‌ها رو به سوکت‌های مختلف پانچ می‎‌کنه.

می‌تونیم با آچار پانچ کروز 66 سوکت 88 رو پانچ کنیم؟

نه اگر تیغه‌ آچار پانچتون قابل تعویضه اون رو با یک تیغه 88 تعویض کنید و بعد باقی کار رو انجام بدید.

تستر کابل برای چه کاری استفاده میشه؟

برای تست اتصالات کابل

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x